Van houten schuur tot gemeentelijk monument

De sluisdeurenloods aan de Dijksgracht is door het Stadsdeel Centrum als gemeentelijk monument aangewezen. Tegenwoordig wordt het gebouw in gebruik genomen door Mediamatic voor exposities en lezingen. Maar daarvoor, zoals de naam al zegt, werden meer dan 100 jaar lang alle sluisdeuren van Amsterdam in de loods vervaardigd en gerepareerd.

De loods werd gebouwd tussen 1882 en 1893 op de landtong van het toen pas ontwikkelde Oosterdokeiland. Op deze werf stonden ambtenaarswoningen voor het spoorwegpersoneel, dienstwoningen voor de havenmeester en sluiswachter, en diverse loodsen, waarvan de sluisdeurenloods er één was. De loods stond met zijn kopse kant gericht direct aan het water. Zo konden de deuren via een kleine spoorbaan met een kraan gemakkelijk de dokschuiten opgetakeld worden.

In 1956 moest de loods plaatsmaken voor de IJ-tunnel, die dwars door deze plek zou worden aangelegd. Alle gebouwen werden gesloopt, op twee na: een dubbelwoning voor het spoorwegpersoneel en de sluisdeurenloods. De woning staat nog op dezelfde plek, maar de loods werd gedemonteerd en 125 meter oostelijk weer opgebouwd, nu parallel aan het water. De loods kreeg bij de opbouw een nieuwe betonnen onderbouw, schuifdeuren in plaats van uitneembare schotten en een strook draadglazen in de nok. Bij de verplaatsing van de loods werden romeinse nummering aangebracht op de dwarsbalken, zodat de constructie bij de opbouw hetzelfde bleef.

Op het eerste gezicht lijkt de loods niet zo bijzonder. Toch heeft het een cultuurhistorische waarde. Het is het enige overgebleven havenbebouwing uit de 19de eeuw dat nog volledig van hout is.  Nu kunt u genieten van een lekker gerecht met één van de beste uitzichten van Amsterdam, het Oosterdok en natuurlijk de sluisdeurenloods.

 

Header: Mediamatic Wikimedia Commons

Delen:

Buurten:
Centrum
Jaargang:
Rubriek:
Actueel
Tijdperk:
1900-1950 1950-2000