nieuws

WIE IS DIT?

Onbekende_Gevelsteen_kopie.jpg    Onbekende_Gevelsteen2.jpg

 De Vereniging Vrienden van Amsterdamse Gevelstenen kreeg zes jaar geleden deze steen van Monumentenzorg. Niemand wist meer waar de steen vandaan kwam, en wie de heer is, die erop geportretteerd staat. Haardracht en kleding wijzen op de eerste helft van de 19de eeuw.

Wat de ordetekens zijn die hij draagt, ook dat is onbekend – de Kanselarij voor ordetekens had er geen antwoord op.

 

Weet u wie dit is, of waar de steen eerder geplaatst was?

 

Wij horen het graag; ook Onno Boers (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) is erg benieuwd.

 

PUBLIEKE WERKEN - MUSEUM HET SCHIP

 

Verdeelkast_GE_Amsterdam_Zeilstraat_20090503.jpg   Aschool9.jpg

 

De Amsterdamse School was eigenlijk helemaal geen ‘school’. Er was geen pamflet, geen doctrine, geen ledenadministratie, geen tijdschrift, er was niet eens een gemeenschappelijk café. Het enige wat bijna alle architecten die onder die paraplu worden geschaard gemeen hebben is dat zij opdrachten hebben uitgevoerd voor Publieke Werken en de Afdeling Gebouwen van de gemeente Amsterdam. De omvang van die werken – scholen, badhuizen, lantaarnpalen, brievenbussen, elektriciteitshuisjes – en vooral de ongelooflijke rijkdom in de detaillering van de uitvoering zijn verbluffend.

 

Ons Amsterdam wees in het mei-nummer al op het prachtboek Publieke Werken. Hoeksteen van de Amsterdamse School 1915-1935van Pim van Schaik; een gelijknamige tentoonstelling in museum Het Schip toont tot 1 september de mooiste architectuur en het fraaiste straatmeubilair met foto’s, tekeningen en originele kunstwerken, zoals een echte Amsterdamse krul, een brandmelder en gemeentegirobussen.

 

In het kader van deze expositie organiseert het museum op donderdag 14 juni, 19.00 uur een lezing door Cyrus Clark, geboren in Chicago, en een debat onder leiding van Joop Gerrits over het moderne straatmeubilair in Amsterdam.

Toegangsprijs: 15 euro (Museumkaart: 2,50 euro), evt. maaltijd: 10 euro. 

 

Reserveren via het reserveringssysteemvan Het Schip.

 

IS HET FREDERIKSPLEIN EEN PARK OF EEN VERKEERSPLEIN?

Frederiksplein_1905.jpg
Trein_Frederiksplein.jpg
Frederiksplein, naar de Utrechtsestraat, 1905 Frederiksplein, Spoorwegtentoonstelling, 1939
 
Samuel Sarphati, de initiatiefnemer voor het Paleis voor Volksvlijt, kreeg ook 'concessie' om de omgeving ervan vorm te geven. Aan de noordzijde legde de Gemeente een fraai parkje aan, met in het midden een sierlijke fontein.
 
Het Paleis voor Volksvlijt brandde in 1929 af en het Frederiksplein bleef verweesd achter. Plannen voor een nieuw stadhuis of een operagebouw liepen op niets uit. Op de plek van het Paleis werd in 1939 zelfs de jubileumtentoonstelling van de 100-jarige Nederlands Spoorwegen gehouden, compleet met rijdende replica van De Arend, 's lands eerste stoomlocomotief.
Pas in 1968 werd Sarphati's parkje opnieuw ingericht, met een nieuwe fontein, en halfronde muurtjes. Een groot succes is dat nooit geworden. De komende zomer gaat het plein echter op de schop. Tramhaltes worden verlengd en verplaatst, de verbinding tussen Weteringschans en Sarphatistraat wordt versmald, waardoor er meer ruimte voor groen komt.
 
Zal er iets van die oude grandeur terugkeren? 

Volksvlijt_Frederiksplein_1915_PBKD00083000002.jpg
Frederiksplein met het Paleis voor Volksvlijt, ca 1909.