GVB stapt over op Nederlandse groene stroom

gvb groene stroomJe ziet ze overal door de stad rijden: de blauwe trams van de GVB. Het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) wil vanaf volgend jaar overstappen op groene stroom. In een nieuwe aanbesteding die ov-bedrijf heeft uitgeschreven, staat dat de GVB uiterlijk in 2030 helemaal op groene stroom moet zijn overgestapt.

Beeld: Pixabay Piet Berkers

Huidige situatie
Maar, zul je misschien denken, GVB was toch al overgestapt op groene energie? Dat klopt. Ook nu al rijden de trams en metro’s van het bedrijf op groene stroom. Maar, deze stroom is niet afkomstig van zonnepanelen en windmolens. Een deel van de stroom koopt de GVB in bij het afvalenergiebedrijf AEB. De stroom die zij opwekken bij de verbranding van afval wordt groene stroom genoemd, desondanks komt er bij de verbranding wel CO2 vrij. Ook gevoelsmatig heeft afval verbranden weinig met duurzaamheid te maken. Een ander deel van de groene stroom wordt via E-on gekocht. Deze energiemaatschappij wekt het grootste deel van de energie op door middel van fossiele brandstoffen. Om toch groene stroom te kunnen leveren koopt het bedrijf groene stroom bij Noorse waterkrachtcentrales. Dit kan door middel van zogenaamde ‘Garanties van Oorsprong’ (GVO’s). Hiermee kan je op Europese schaal groene stroom inkopen, zonder dat hier in Nederland de energieopwekking wordt vergroend. Dit wordt door critici ook wel sjoemelstroom genoemd, omdat deze groene stroom niet helpt om Nederland te verduurzamen. Ook huishoudens kopen vaak zonder dat ze het weten sjoemelstroom.

Het plan van GVB
GVB wil deze critici nu tegemoetkomen en heeft in de aanbesteding voor hun energievoorziening van de komende 10 jaar voorwaarden omschreven waar de groene stroom aan moet voldoen. De energie mag ten eerste alleen afkomstig zijn van windmolens, zonnepanelen of biomassacentrales en dus niet van kolencentrales die biomassa bijstoken. Verder moet de stroom komen van energiebronnen die na 2018 worden gebouwd. Hierdoor hoopt het GVB de groei van duurzame energie te bevorderen. Verder moet de stroom in Nederland worden opgewekt en het liefst in de buurt van Amsterdam.

Tijdspad
Omdat de groene stroom voor het ov-bedrijf aan erg specifieke voorwaarden moet voldoen, kan de overgang naar deze Nederlandse groene stroom niet in één keer gebeuren. Zeker nu de GVB in de toekomst steeds meer stroom wil gaan gebruiken. Door de nieuwe Noord/Zuidlijn heeft de GVB volgend jaar meer stroom nodig dan eerdere jaren namelijk 166 gigawattuur. Door de geleidelijke elektrificatie van de stadsbussen zal het stroomverbruik de komende jaren verder doorstijgen tot 190 gigawattuur in 2022. De huidige vorm van groene stroom zal dus worden uitgefaseerd. Het doel is om in 2023 al op 40% te zitten en dan de overgang naar ‘echte’ groene stroom in 2030 te voltooien.