Muurvlakte te huur: Koolborstels in Noord

Wij wagen een sprong over het IJ, naar de Spijkerkade.

Spijkerkade, een weidse naam voor een kort geleden nog doodlopend zijstraatje van de Meeuwenlaan. Hier lag tot midden jaren negentig de Spijkerhaven, door zijn ruimtelijkheid van voldoende allure voor het bedrijf van Jan Morelisse op nummer 5, dat na een bescheiden begin in een kelder uitgroeide tot miljoenenzaak.

Morelisse startte zijn “Speciale werkplaatsen voor reparatiën aan Electromotoren, Dynamo’s, en Electromedische Instrumenten, o.a. Röntgentoestellen enz.” in 1917 op Jacob van Lennepkade 428. Zoon Hendrik van vijf legde in februari 1931 voor het nieuwe bedrijfspand in Noord de eerste steen (die er nog zit). Hendrik vandaag: “In de perioden dat er weinig te repareren was, ging mijn vader zelf apparaten bouwen. Lastransformatoren, die werden verkocht via Loosco (van de zuurstofflessen). Na de oorlog steeg de vraag en waagde hij de sprong naar eigen verkoop.”

Daarvoor werd ook het pand in Noord al snel te klein. Zoon Hendrik leidde vanaf 1947 een nieuwe vestiging in Edam; later verrees in Hoorn een fabriek van 7000 m2. “We leverden aan Werkspoor, aan alle scheepsbouwers van ADM tot Rijn-Schelde, en ontwikkelden gespecialiseerde lasapparatuur, zelfs voor atoomcentrales.” Morelisse deed ook goede zaken met industriële koolborstels. “Dat waren miljoenencontracten, zoals met de Zwitserse spoorwegen. Ik was altijd op reis.”

De koolborsteltak werd verkocht toen het met grafietleverancier Union Carbide na de beruchte giframp in Bhopal (in december 1984) bergafwaarts ging en de benodigde grondstof voortaan van de Britse concurrent van Morelisse zou moeten komen. Later werd de rest van Morelisse Holding afgestoten, deels via ‘management buy-outs’. Hendrik: “Bijna alle onderdelen bloeien nog volop – onder nieuwe namen.”

Jan Morelisse bleef tot in de jaren zestig reparaties uitvoeren in Noord. De eigen productie ging inmiddels voor: “Alle goeie mensen haalden we naar Edam,” aldus een van de verklaringen van Hendrik Morelisse waarom het werk aan de Spijkerkade uiteindelijk werd stopgezet.

Door: Martin Harlaar, Richard Hengeveld, Jan Pieter Koster & Anne Roos - Februari 2001

Foto: Luchtfoto van de Meeuwenlaan, gezien naar links de Ponthaven en rechts het Motorkana. Midden de Spijkerkade, Beitelkade en Gedempt Hamerkanaal. Op de achtergrond het IJ. Mei 2009

Vervaardiger Kransberg, Doriann

Collectie Stichting IJbeeld: foto's

Beeldbank Stadsarchief Amsterdam

Delen:

Buurten:
Noord
Dossiers:
Economie

Gerelateerd

Auto's en witte handschoenen
Auto's en witte handschoenen
Archief 21 juni 2021
Amsterdamse kolonisten in Drenthe
Amsterdamse kolonisten in Drenthe
Archief 19 juni 2021
De M.S. Oslofjord gaat te water
De M.S. Oslofjord gaat te water
Verhaal 1 april 2019