Juninummer: Het Amsterdamse Bos

Vijfentachtig jaar geleden werd begonnen met de aanleg van het ‘Boschplan Amsterdam’

In 1933 besloot de gemeenteraad dat de roeibaan en de grote vijver van het Amsterdamse Bos in werkverschaffing moesten worden uitgevoerd. In 1934 werd daarmee begonnen. 
Wie tussen 1934 en 1936 aan het werk moest in het Bos, had dus grote kans terecht te komen bij de roeibaan. In een ploeg van 6 tot 8 man sterk moest hij dan 5½ dag per week aan de slag om de 2200 meter lange, 72 meter brede roeibaan te graven.

De grond uit de roeibaan werd gebruikt voor de aanleg van de glooiingen (en later ook de heuvel) van het Bos.
Tot het ontwerp van het Bos behoorden overigens ook twee – naar huidige maatstaven verrassend kleine – noodlandingsterreinen voor vliegtuigen van Schiphol.

Het uitgebreide boek 'Het Amsterdamse Bos - Een geschiedenis' van Sofia Dupon en Jouke van der Werf verschijnt in juni. Ons Amsterdam besteedt dan ruim aandacht aan de aanleg van het Bos.

Delen: