In het Maartnummer: J. van der Zwaart & Zn.: spuiters en schilders van autoreclames (1924-1970)

‘In snippers en in balen, Wessels komt het halen.’ Met die slogan reed de vrachtwagen van oud-papierhandel M.A. Wessels door de stad. De reclame was erop geschilderd door J. van der Zwaart & Zn. uit Amstelveen. Honderden Amsterdamse bedrijven klopten bij de firma aan voor hun ‘rijdende reclame’. 

Misschien wel het opmerkelijkste voertuig dat autoschilder J. van der Zwaart & Zn. ooit met reclamebeelden en -teksten moest bespuiten was de ‘Wonderwagen’ van de Nederlandse Persil Maatschappij omstreeks 1950. Uit een groot pak Persil werden zeepbellen geblazen. De wasmiddelenfabrikant had vele jaren zijn hoofdkwartier op de Stadhouderskade, vlak bij het Leidseplein. Rijdende reclame was tot de doorbraak van moderne media een belangrijke manier om bekendheid te geven aan merk en bedrijf.

De Fa. J. van der Zwaart & Zn. was van 1924 tot 1970 in Amstelveen gevestigd, een kleine onderneming die zich toelegde op het spuiten van bedrijfs- en personenwagens en het maken van autoreclames. Vader Jan Oege en zoon Jo van der Zwaart brachten in een kleine halve eeuw op honderden bedrijfsvoertuigen de soms uitbundige huisstijl van hun eigenaren aan. Veelal waren dat ondernemingen in en rond Amsterdam. 

Van de afgeleverde bedrijfswagens maakten ze foto’s. Jan Oege begon er meteen mee toen hij zijn bedrijf begon en op het laatst deed Jo het nog steeds. Ze hadden vermoedelijk geen ander doel voor ogen dan hun werk vast te leggen, maar in de eerste helft van de jaren vijftig besefte Jo dat de foto’s prachtig promotiemateriaal waren. Hij liet een fotograaf een presentatieboekje samenstellen, waarmee hij klanten kon laten zien wat er allemaal niet mogelijk was met reclameschilderwerk op hun bedrijfswagens.

Het presentatieboekje is bewaard gebleven, evenals 700 foto’s: een bonte stoet van autobussen, vrachtwagens, bedrijfsbusjes en personenauto’s-in-besteluitvoering, van vrijwel alle merken die tussen 1920 en 1970 gangbaar waren in Nederland. Een reclamewereld-op-wielen die al lang uit het straatbeeld is verdwenen. 

 

Verder lezen? Je vindt het hele artikel in het komende maartnummer.

Nog geen abonnee? Klik hier voor een extra voordelig abonnement

Delen: