Een mysterieuze olifant

Een wonderlijk gezicht: een olifant in draf met een ei in zijn slurf. Daarop de letters E.P, verder niets. In 1917 was dit affiche overal in Amsterdam te zien op reclamezuilen en in kranten. Dat niemand wist waar het over ging deed er niet toe, er werd over gepraat en dat was het belangrijkste.

De geheimzinnige campagne was opgezet door de Amsterdamse drukkerij Kotting aan de Lijnbaansgracht, gevestigd in het complex waar tegenwoordig antiekmarkt De Looier zit. Het bedrijf, dat zich vooral bezighield met het ontwerpen, drukken en aanplakken van reclamedrukwerk, had eerder al naam gemaakt door de karakteristieke ronde reclamezuilen in de hoofdstad te introduceren. Voor E.P. had Kotting een strategie ontworpen die gericht was op het zaaien van maximale verwarring, want wie of wat was dat E.P. nou eigenlijk? Er gingen maanden overheen voordat het zorgvuldig gecreëerde mysterie in etappes werd ontsluierd.

Eerst werden er nieuwe posters verspreid met de naam van het bedrijf erop: de nv Exploitatie Maatschappij van Eiwit Producten. Maar daar schoot het publiek weinig mee op, want die maatschappij was nieuw en had nog geen product in de winkel liggen. Pas enige tijd later werden bedrijf en eiwitproducten vervolgens op een grote beurs gepresenteerd. De aanwezige reclameman B. Knol sprak van een “goed gedachte en goed opgezette reclame” die ongetwijfeld “rijpe vruchten” zal dragen. Of dat inderdaad het geval was, vermeldt NRC-journalist Henk van Gelder, van wie deze anekdote afkomstig is, niet. Hij schreef een prachtig geïllustreerd boekje over affichekunstenaar Charles Verschuuren (1891-1955), die destijds in dienst was bij Kotting en nauw bij de campagne voor E.P betrokken was.

Henk van Gelder, Charles Verschuuren, affichekunstenaar 1891-1955, Waanders uitgevers 2003

Machiel Bosman
Maart 2003

Delen:

Editie:
Maart
Jaargang:
2003 55
Rubriek:
Recensie
Tijdperk:
1900-1950