‘De Cruijff van de advocatuur’ zo noemen Leistra en Jimmink Gerard Spong. Zijn vijftigjarig jubileum was de aanleiding voor een vlot leesbaar boek – helaas zonder foto’s – over deze flamboyante, ondeugende, ijdele, aimabele, koppige workaholic. De schrijvers belichten zijn vakmanschap en perfectionisme, zijn biseksualiteit, de sixties toen hij drummer was in The Demons, zijn liefde voor de harp en hoe hij in Amsterdam-Noord potige straatrovers wegjoeg: ‘Je hebt zeker nog nooit met een Surinamer gevochten, hè? Ik steek je zo een mes tussen je ribben.’

Spong groeide op in Paramaribo op het terrein van een inrichting, waar zijn vader directeur was. Hij werd in 2000 adviseur van de regering Venetiaan. Die functie legde hij neer, omdat hij alleen op persoonlijke titel mocht zeggen dat Bouterse direct betrokken was bij drugshandel en de decembermoorden. Gerard Spong snoer je de mond niet.

Bouterse, die hij ‘mateloos minacht’, is de enige die hij nooit zou verdedigen. Spong verdedigde wel Menten, Rote Armee Fraktion-leden, Fortuyn, Wilders en Baudet. Provoceren is zijn tweede natuur, werken is zijn leven; toen hij vorig jaar ternauwernood covid had overleefd, was hij snel terug op kantoor.

Het boek bestaat vooral uit interviews met de ‘grootmeester’ zelf, collega’s, vrienden, zijn zoon. Maar niet met de publiciteitsschuwe jurist Taco van der Zwaag, sinds 1989 zijn partner, en helaas ook geen woord over waarom hij na elf jaar samenwerking brak met Oscar Hammerstein. Het boek heeft wel lekker veel kleurrijke Spong-humor. Omdat hij vrijwel zeker afstamt van koning Karel II, staat op zijn voordeur aan de Keizersgracht ‘Ortus Carolo Rege’: ‘In de boezem van Koning Karel’.

Grootmeester. Het kleurrijke leven van Gerard Spong

Gerlof Leistra en Patricia Jimmink

-Balans