Dit boek is het vijfde deel van een reeks over de geschiedenis van de Noord-Zuid-Hollandsche Tramwegmaatschappij (NZH), uitgegeven door een stichting die een tramrijtuig van de NZH aan het restaureren is. Vanaf 2024 kan er mee gereden worden. Dit deel vertelt over de eerste diligencedienst tussen Amsterdam en Haarlem tot en met de ondergang van de NZH-trams in de jaren 1950.

Jaarlijks vervoerde de tram miljoenen passagiers. Maar toen de verbinding alleen nog tussen Zandvoort en Haarlem lag, was de toenmalige exploitant niet zeker van zijn bestaan en moest mest naar de duinen in Zandvoort vervoeren voor de aardappelteelt. In 1924 is de exploitatie van de lijn Amsterdam-Haarlem-Zandvoort overgedragen aan de Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg-Maatschappij. De tramlijn naar de badplaats was toen zo geliefd bij de Amsterdammers dat het aantal passagiers van de treindienst tussen de twee plaatsen sterk daalde. Het leidde zelfs tot het sluiten van station Sloterdijk. Een boek voor de ware tramliefhebber met prachtige afbeeldingen. Wel worden er veel datums en straatnamen genoemd. Wie de route van het Spui via Halfweg naar Zandvoort niet direct voor ogen heeft kan overwegen een kaart bij de hand te nemen.

De Nieuwe Blauwe Tram

- Te bestellen op nieuweblauwetram.nl

- 84 blz.

- € 23,45