Wie op 3 januari 1978 de Langestraat in kijkt, ziet van alles, maar geen auto’s. Daansen heeft een bonte verzameling voorwerpen ingezet om zijn territorium af te bakenen. Tientallen olievaten doen dienst als bloembakken en blokkade. Een oude wasmachine, een piano, een aquarium en een wc-pot sieren de muur van zijn woning. De pot van het toilet wordt nog gevuld met potgrond, maar in de spoelbak prijkt al een plantje. In de lente zal Daansen vanaf het bankje voor zijn huis kunnen genieten van ‘uiteenlopende blaadjes’ en ‘fraaie bloemen’.

De auto bedreigt in de jaren zeventig het woonplezier in de stad. Rond 1930 zijn er 68 000 auto’s in Nederland, in 1978 zijn dat er al 3,7 miljoen. Ook in Amsterdam leidt de auto tot problemen. Er zijn bij lange na niet voldoende parkeerplaatsen. Dubbel parkeren in smalle straten en het blokkeren van stoepen is aan de orde van de dag. Daansen is dan ook niet de eerste Amsterdammer die actie onderneemt tegen de auto. Hij is wel de eerste - en vermoedelijk de enige - die daarbij een wc-pot heeft ingezet.

Meer lezen over verkeersgrieven in Amsterdam? Lees hier over de strijd om de onderdoorgang van het Rijksmuseum.

Header: Henk Daansen schept aarde in de wc-pot voor zijn huis, 1978, Stadsarchief Amsterdam / ANEFO.