Aprilnummer 2021

MELD JE AAN ALS ABONNEE 

OOK LEUK ALS CADEAU

AMSTERDAM IN DE MIDDELEEUWEN

Amsterdam staat in brand!

Gabri van Tussenbroek

Op 13 april 1421 vliegt Amsterdam in brand. Het zijn roerige tijden, de Hoekse en Kabeljauwse twisten verscheuren Holland en Utrecht. Wie denkt dat de middeleeuwse Amsterdammers niet aan brandpreventie doen, vergist zich. De bepalingen zijn streng en zeer gedetailleerd, en de brandmeesters mogen bij iedereen naar binnen om te controleren. Gabri van Tussenbroek, wiens boek De toren van de Gouden Eeuw werd genomineerd voor de Libris Geschiedenis Prijs, neemt ons mee naar middeleeuws Amsterdam.

MUZIEK IN AMSTERDAM

De ‘duivelse violist’ Boris Lensky

Martin Maas

Op 28 december 1912 opent in de Kalverstraat bioscoop Cinema Palace (later Roxy) zijn deuren. Eigenaar Jean Desmet neemt een violist in dienst die als ‘muzikaal illustrator’ met zijn orkest de stomme film muzikaal begeleidt. Zijn artiestennaam: Boris Lensky, naar het hoofdpersonage van een destijds mateloos populaire roman over een ‘duivelse violist’. Lensky wordt wereldberoemd en kent alle grootheden van zijn tijd, van Sarah Bernhardt tot Saint-Saëns.

Abonnees ontvangen dit nummer omstreeks 3 april.

MELD JE AAN ALS ABONNEE 

OOK LEUK ALS CADEAU

KATHOLIEK AMSTERDAM

Amsterdam als missiegebied

David Geneste

Het bisdom Haarlem verklaarde aan het begin van de 20ste eeuw de nieuwe Indische Buurt tot katholiek missiegebied. De strijd met de protestante en de communistische nieuwkomers moest aangegaan worden. Kapelaan Gerardus Hogeman van de Sint-Annakerk aan de Wittenburgergracht kreeg in 1912 de taak om als bouwpastoor een nieuwe, in eerste instantie tijdelijke kerk te bouwen. Die kerk, de Majella Hulpkerk, een landelijk aandoend gebouwtje in vakwerkstijl halverwege de Borneostraat, staat er nog steeds.

AMSTERDAMSE KUNSTENAARS

De verborgen schat van Renée Stotijn

Zaphira Bor, Esmee Bor

In de jaren zeventig vormde Renée Stotijn (1940 -1920) met violist Dick Bor een bekend artistiek stel dat door Henk van der Meijden werd geportretteerd als een van de eerste LAT-relaties van Nederland. In later jaren was ze vooral bekend als onvermoeibaar monumentenbeschermster. Maar ze was ook een uitzonderlijk getalenteerd schilder. Dat talent staat weer volop in de belangstelling, sinds haar dochters bij het opruimen van haar huis in allerlei verborgen ruimtes een grote hoeveelheid olieverfportretten, aquarellen en tekeningen vonden.

DE VASTE ROUTE VAN…

Harold Hamersma (1956) over zijn jeugd in De Pijp 

Katja Kreukels

‘Wijnschrijver’ Harold Hamersma groeide op in een tweekamerwoning in De Pijp. Hij voelde zich veilig en beschut in het blok tussen Stadhouderskade, Ferdinand Bolstraat, Albert Cuyp en Ruysdaelkade. Alles daarbuiten voelde vreemd. Soms ging hij voetballen op het Museumplein, maar hij was altijd weer opgelucht als hij zijn ‘vluchtbrug’ van de ene naar de andere wereld – de Brandweerbrug tussen Hobbemakade en de Ruysdaelkade – weer zag. Hij nam ons mee uit wandelen langs zijn jeugdherinneringen.

Abonnees ontvangen dit nummer omstreeks 3 april.

MELD JE AAN ALS ABONNEE 

OOK LEUK ALS CADEAU

Headerbeeld: detail van een aquarel van de Prins Hendrikkade, 1966, Renée Stotijn

Delen:

Editie:
April
Jaargang:
Rubriek:
Inhoud