IS HET FREDERIKSPLEIN EEN PARK OF EEN VERKEERSPLEIN?

Frederiksplein_1905.jpg
Trein_Frederiksplein.jpg
Frederiksplein, naar de Utrechtsestraat, 1905 Frederiksplein, Spoorwegtentoonstelling, 1939
 
Samuel Sarphati, de initiatiefnemer voor het Paleis voor Volksvlijt, kreeg ook 'concessie' om de omgeving ervan vorm te geven. Aan de noordzijde legde de Gemeente een fraai parkje aan, met in het midden een sierlijke fontein.
 
Het Paleis voor Volksvlijt brandde in 1929 af en het Frederiksplein bleef verweesd achter. Plannen voor een nieuw stadhuis of een operagebouw liepen op niets uit. Op de plek van het Paleis werd in 1939 zelfs de jubileumtentoonstelling van de 100-jarige Nederlands Spoorwegen gehouden, compleet met rijdende replica van De Arend, 's lands eerste stoomlocomotief.
Pas in 1968 werd Sarphati's parkje opnieuw ingericht, met een nieuwe fontein, en halfronde muurtjes. Een groot succes is dat nooit geworden. De komende zomer gaat het plein echter op de schop. Tramhaltes worden verlengd en verplaatst, de verbinding tussen Weteringschans en Sarphatistraat wordt versmald, waardoor er meer ruimte voor groen komt.
 
Zal er iets van die oude grandeur terugkeren? 

Volksvlijt_Frederiksplein_1915_PBKD00083000002.jpg
Frederiksplein met het Paleis voor Volksvlijt, ca 1909.