Het werk van Kees Hin, een montage van gelukkige momenten

(Ingezonden mededeling)

We moeten toch kunnen ontsnappen in een gedicht, in een lied van Mahler, in de ogen van een lieve vrouw, in de beelden die we zelf verzinnen. (Kees Hin)

keeshin

Met een drie dagen durend programma rond de Amsterdamse filmer en kunstenaar Kees Hin zoomt EYE in op het werk van een van de markantste filmmakers van naoorlogs Nederland. Op speelse wijze is Hin op zoek naar de essentie van de cinema, al meer dan honderd films lang. Een selectie uit zijn oeuvre is nu in EYE te zien, met sneak previews, premières, gasten, inleidingen, live muziek en een boek als prikkelende extra’s.

15 t/m 17 januari 2016 in EYE Amsterdam, klik hier voor meer informatie.

 Hierbij aanwezig zijn? Dat kan! Ons Amsterdam mag kaarten weggeven! 

Personalia
Kees Hin droomt er als jongen al van om filmmaker te worden. Zijn vader, Olympisch zeilkampioen en filmmaker Jan Hin, ziet echter liever dat zijn zoon psychologie gaat studeren. Kees gehoorzaamt zijn vader, maar stopt met de studie nadat Jan in 1957 overlijdt.

Hin gaat naar de Filmacademie, maar na een jaar stopt hij alweer, omdat hij een baan krijgt als camera-assistent bij regisseur Fons Rademakers. Tussen 1962 en 1964 is hij assistent bij filmer Bert Haanstra. In 1965 maakt Hin zijn regiedebuut met de documentaire Onderaards, een film in opdracht van de Aardolie Maatschappij. Dit is tevens het begin van een levenslange scenario-samenwerking met de Nederlandse schrijver K. Schippers (pseudoniem van Gerard Stigter). Meerdere opdrachtfilms volgen, onder andere voor de Gasunie en het Rode Kruis. In de jaren 70 maakt hij programma's voor de AVRO en de kunstrubriek Beeldspraak over bekende kunstenaars, waaronder Jan Hanlo en zijn onderwerpen en Marga Minco en de vragen.

Naast documentaires maakt Hin ook speelfilms: Soldaten zonder geweren (1985) over de februaristaking, De laatste reis (1993) over componist Matthijs Vermeulen, Het schaduwrijk (1993) en Cinema Invisible (2004). In 1995 maakt hij samen met journaliste Sandra van Beek de video-installatie "Theresienstadt - Film of waarheid" voor het Holland Festival. De Tweede Wereldoorlog is een thema dat vaker terugkomt in het werk van Hin. Verder ontwikkelt hij vanaf 2002 enkele films in Mexico, samen met Diego Gutierrez die hij ontmoet tijdens zijn docentschap aan de Rijksacademie.

Onderscheidingen en nominaties
Kees Hin ontvangt voor zijn gehele oeuvre (hij regisseert in totaal meer dan 95 films) in 1985 de L.J. Jordaanprijs.

Aanwezig zijn in EYE?

EYE stelt 2 x 2 vrijkaarten beschikbaar voor de voorstelling Het archief van Kees Hin. Op zaterdag 16 januari om 14.30 kunt u hierbij aanwezig zijn.

Presentatie Kees Hin, moderator Rommy Albers, EYE-curator Nederlandse film.
https://www.eyefilm.nl/film/het-archief-van-kees-hin?program_id=11780416

Programma:

Het vieze hondje (1968, 14’): letterlijke verfilming van een (oorspronkelijk) scenario van Jan Hanlo.
De Wallers (1994, 4’): afscheid van het vermaarde echtpaar Ellen en Gerry Waller, filmcritici voor NRC Handelsblad en Vrij Nederland.
Hommage to Simon Field (2004, 9’): voor de Engelse oud-directeur van het International Film Festival Rotterdam.
Cri-tick (1967-2015): tien kunstschilders maken gezamenlijk een schilderij.
Tekens (1967-2015): over tekens op de muren van Amsterdam, twintig jaar na de oorlog. 
Naar aanleiding van een dagboek (1977, 29’): korte film naar aanleiding van het dagboek dat de joodse student David Koker in 1943/44 schreef in Kamp Vught.

Hierbij aanwezig zijn op 16 januari om 14.30? Mail dan uw gegevens naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.