Weerzien met De Arend: vandaag bestaan de Nederlandse spoorwegen 175 jaar!

Arend WP-station 1939
De Nederlandse spoorwegen jubileren: 175 jaar!  Op vrijdagmiddag 20 september 1839 reed met veel feestgedruis de eerste trein van Amsterdam (het huidige Westergasfabriekterrein) in 33 minuten naar Haarlem – en daarna weer terug. De negen “spoor-rijtuigen” werden getrokken door de locomotieven Snelheid en Arend. De Snelheid was Nederlands allereerste locomotief. Die werd in mei 1839 opgeleverd; de Arend begin september. 

In 1939 werd dit herdacht met een grootse tentoonstelling op het Frederiksplein, waar een kale vlakte lag op de plek waar tot de fatale brand van 1929 het Paleis voor Volksvlijt stond. Daar stonden een tentoonstellingshal en het nagebouwde houten stationnetje van 1839. Eromheen (dubbeltje per rit; schoolklassen gratis) tufte de Arend, met drie wagons-oude-stijl. Nou ja, een replica van die locomotief. De echte was in 1856 gesloopt. Herbouw van de Snelheid bleek onmogelijk, omdat daarvan de bouwtekeningen ontbraken. Op de foto zien we hoe de Arend II op 22 augustus naar het tentoonstellingsterrein werd gesleept vanaf het Weesperpoortstation (Rhijnspoorplein), dat een maand later zou worden gesloten.

Vandaag (20 september) is de Arend (sinds 1953 eigendom van het Utrechtse Spoorwegmuseum) weer even in Amsterdam: hij pronkt op het Stationsplein!

 

Meer over de eerste rit in 1839 in Ons Amsterdam april 2002; filmfragment eerste rit 1939: www.geschiedenis24.nl/speler.program.7098282.html