Hoe klonk de Dam in 1895 en 1935?

Vanaf vandaag (28 maart 2013) presenteert het Amsterdam Museum een installatie waarmee bezoekers kunnen ervaren hoe het grootste plein van de stad klonk omstreeks 1895, 1935 en 2012. Deze installatie met zogenaamde soundscapes ('geluidslandschappen') is interactief: geluiden van bijvoorbeeld karren, venters, klokken en auto’s kunnen worden toegevoegd of weggehaald. De geluiden van de soundscapes zijn vorig jaar opgenomen, maar ze zijn voortgebracht door authentieke voorwerpen van vroeger zoals karren, auto’s en koetsen. De installatie Het geluid van Amsterdam staat in zaal 20 van het museum, tegenover de imposante door Breitner in 1898 geschilderde Dam. De opgenomen geluiden geven via de koptelefoon het effect alsof je zelf op de Dam staat, midden in het werk van Breitner. Ze laten horen hoe technologische veranderingen invloed hebben op het geluidslandschap van de stad.

Naast de soundscapes zijn er geluidsverhalen te horen over de manier waarop stadsbewoners omgingen met lawaai en stilte, hoe de beleving van geluid veranderde tijdens de bezetting en welke strijd er gevoerd werd rond geluid. Deze geluidsverhalen laten in woorden en geluiden horen welke rol geluid in de stad speelt en welke betekenis stadsbewoners aan dat geluid geven. Het concept voor dit project is ontwikkeld door de Soundscapes of the Urban Past groep van de Universiteit Maastricht. Het is gebaseerd op onderzoek waarop Annelies Jacobs binnenkort hoopt te promoveren bij prof dr. Karin Bijsterveld. De geluiden van de soundscapes zijn opgenomen door Arnoud Traa van de Auditieve Dienst. Jessica Swinkelsis de sounddesigner van de geluidsverhalen. De installatie is ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf HMMH in samenwerking met het Amsterdam Museum. Soundscapes of the Urban Past is één van de projecten binnen het NWO programma Culturele Dynamiek