komt dat zien

Verboden componisten

Sommigen kregen later een grote naam in de Nederlandse muziekwereld, de meesten bleven onbekend. Maar alle twintig waren ze Amsterdamse componisten, Joods en niet-Joods, die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden vervolgd. De muziek die ze maakten was verboden. Acht van hen overleefden de naziterreur niet. Hun levensverhalen worden verteld, met bijzonder archiefmateriaal en filmbeelden. En er is meer: zes zondagochtendconcerten, een boek en een box met tien cd’s.
* COMPONISTEN IN OORLOGSTIJD 2015 * Stadsarchief Amsterdam * Vijzelstraat 32 * 5 juni t/m 23 augustus * concertinformatie: www.stadsarchief.amsterdam.nl

Ode aan vermoorde goochelaar

Professor Ben Ali Libi was zijn artiestennaam. Goochelaar Michel Velleman hield van een goede grap. Zijn humoristische goocheltrucs sloegen aan. Hij goochelde zich uit de armoede in de jaren tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Voor iedereen trad hij op: van kinderen tot prins Hendrik. In 1943 werden hij en zijn vrouw Anna vermoord in Sobibor. Neem de tijd als u komt: kijk naar de recente documentaire over zijn leven van Dirk Jan Roeleven en luister naar het ontroerende gedicht dat Willem Wilmink over hem schreef, vertolkt door Joost Prinsen.
* BEN ALI LIBI, GOOCHELAAR * Stadsarchief Amsterdam * Vijzelstraat 32 * 5 mei t/m 23 augustus * 12.00–17.00 uur *

Gelijke kansen voor arm en rijk

GELIJKE KANSEN VOOR ARM EN RIJK
Theo Thijssen was het schoolvoorbeeld van de ‘rode schoolmeester’, maar moest niets hebben van fanatieke socialistische collega’s. Toch werd hij lid van de SDAP, want dat arme kinderen geen schijn van kans hadden het beste uit hun talenten te halen, vond hij onverteerbaar. Gelijkwaardige ontwikkelingskansen: daar zette hij zich voor in als onderwijzer, journalist, vakbondsman en volksvertegenwoordiger.
DE STRIJDBARE SCHOOLMEESTER. THEO THIJSSENS NUCHTERE SOCIALISME * Theo Thijssen Museum * Eerste Leliedwarsstraat 16 * t/m 31 december

Beeldenstrijd voor, tijdens en na WO II

Zowel aan de goede als de foute kant deden uitstekende grafische ontwerpers hun werk. De NSB en de Duitse bezetter gebruikten affiches om de bevolking naar hun hand te zetten; het verzet leverde weerwerk met verzetskunst en illegaal drukwerk. Over deze beeldenstrijd gaat de expositie, waarvoor ook uit de unieke afficheverzameling van het NIOD is geput.
* GOED FOUT. GRAFISCHE VORMGEVING IN NEDERLAND 1940-1945 * Bijzondere Collecties * Oude Turfmarkt 129 * t/m 6 september *

Subcategorieën